Die keer dat ik nog eens naar de Quick ging

Het was alweer een tijd geleden, maar gisteren ben ik door omstandigheden nog eens in de Quick in Wemmel beland. Lang bij een klant blijven zitten, nog een volle namiddag, de Quick leek een goeie optie voor een snelle hap.
Ik ben buitengekomen met een maag in de knoop door frustratie en ergernis.

Bij het binnenkomen hangen er in de Quick papiertjes op. Zo nieuwsgierig als ik ben, ga ik die dus eens lezen. Spijtig genoeg was er in de hele keet geen enkel van die papiertjes in het Nederlands te vinden. Eentalig franstalige vacatures. In Wemmel. In de vacature ook geen taalvereisten omschreven.
Dit was al genoeg om wat frustratie op te wekken. Ik ben namelijk opgegroeid in Wemmel, de prachtige Vlaamse gemeente tegen Brussel, met faciliteiten voor de Walen. Ik heb de verfransing zien komen, eerst met mondjesmaat, nu ruwweg agressief.

Maar bon, ik ging mijn dag niet laten verknallen door dit futiliteitje. Tot ik aan de besteltoog kwam. Klanten voor mij in het frans, en dat ging allemaal goed en vlot. Toen het mijn beurt was, werd ik hartelijk onthaald met een opgewekte “Bonjour!” Ik antwoordde met “Goeiedag” en plots stond er een arrogante klootzak voor mij. Ik kan het niet anders uitdrukken…
Volhardend nam hij mijn bestelling op in het frans, ook al antwoordde ik op elk van zijn vragen in het Vlaams. Een Big Bacon menu is blijkbaar iets anders in het Vlaams, want ik kreeg een Giant (een Gé-an gelijk ze t zeggen daar…). Heel traag en duidelijk articulerend kreeg ik dan toch aan de persoon aan de andere kant wijs gemaakt dat ik geen Giant had gevraagd maar een Bacon.
Bij het afrekenen kreeg ik natuurlijk in het frans te horen wat mijn schuld was. Meermaals “Excuseer” en “Pardon” monden uiteindelijk uit in met de vinger naar de kassa wijzen en kwaad naar mij kijken.
Ik ben de klant, ik verwacht op zijn minst wat klantvriendelijkheid. En als het even kan was ik graag in een Vlaamse gemeente geholpen worden in mijn moedertaal, het Nederlands. Dit is blijkbaar voor deze Quick-vestiging teveel gevraagd.

Behalve dit gedrag zorgde taferelen in de keuken ook voor een sterk verminderde eetlust. Zonder haarnetjes burgers stapelen, gasten op vuile, afgestampte schoenen, met eten naar elkaar gooien, tijdens het burger-bouwen zelf een stuk burger in de mond proppen, geroep en gescheld… Echt top, die nieuwe opengewerkte keuken met inkijk.

Beste Quick Wemmel en Quick algemeen, Wemmel is nog altijd een Vlaamse gemeente. De aankondigingen en andere mededelingen horen dus in het Vlaams te zijn. Dat er ook franse briefjes ophangen, tot daar aan toe, het blijft een faciliteitengemeente. Maar dit gaat echt te ver.
Als Vlaamse klant word ik ook graag bediend in mijn moedertaal, en niet als vuil behandeld omdat ik Vlaming ben.
Is het zo moeilijk om personeel te vinden dat tweetalig is? Indien ja, dan zit er niks anders op dan het personeel dat nu voor Quick Wemmel werkt op taalcursus te sturen zodat ze zich toch een beetje in het Nederlands kunnen uitdrukken. En misschien direct ook een cursus klantvriendelijkheid.
Qua hygiëne, kijk, dat is jullie probleem. Ik kon het alleen maar constateren, en besluiten dat het de laatste keer was dat ik nog een voet binnen zette in deze Quick-vestiging.

Ik verwacht een concreet antwoord op bovenstaande vragen, en in de zeer nabije toekomst ook een oplossing.

Ik hoor het graag!

 

 

EDIT: Ik heb van de zelfstandig uitbater van de Quick in Wemmel volgende reactie gekregen:

 

Geachte heer,

 

Mijn naam is H.Z.  en ik ben zelfstandig zaakvoerder van de Quick te Wemmel.Via de klantendienst van Quick werd ik op de hoogte gesteld van uw onaangenameervaring in mijn restaurant en ik wens mij hiervoor allereerst te verontschuldigen.

Het taalgebruik in mijn restaurant is voor mij geen futiliteit . Dat een aankondiging voor vacatureenkel in het frans is kan niet voor mij en het kaderpersoneel weet dit nochtans. Ik heb dit danook onmiddellijk laten aanpassen.

Wat betreft het onthaal verwacht ik een minimum aan tweetaligheid , met name de klant in zijneigen taal bedienen , ook door “franstalig personeel”. Jammer genoeg , en dit is niet de eerste keer zijn er personeelsleden die het vertikken dit toe te passen , ook al kunnen ze zich wel behelpen in het Nederlands. ( zo moeilijk is een onthaal bij Quick nu ook weer niet). Weet wel dat wij heden bijna geen Nederlandstalige kandidaturen meer ontvangen en dat taal wel een selectiecriteria is.

Daarnaast heb ik begrepen dat de houding van de kassier allesbehalve vriendelijk en “correct” was.

Dergelijke houding kan absoluut niet !Ook de taferelen in de keuken zijn zeer onprofessioneel en stroken totaal niet met mijn visie op vlak van kwaliteit en hygiëne.  Ik ga ervan uit dat u vrijdagnamiddag in het restaurant bent geweest en ik zal dan ook niet nalaten te checken wie er op dat moment aan het werk was en hen wijzen op hun verantwoordelijkheid en contractuele verplichtingen.

Daarnaast zal ik een algemene richtlijn lanceren naar kaderploeg op vlak van communicatie en vertrekt er een persoonlijk schrijven naar alle medewerkers om hen te wijzen op hun contractuele verplichtingen wat betreft het tweetalig onthaal.

Ik zal eventueel taalcursussen overwegen indien dit nodig zou blijken.

 Dank voor uw reactie

 Vriendelijke groeten

 H.Z.

Zaakvoerder Quick Wemmel

13 Replies to “Die keer dat ik nog eens naar de Quick ging”

  1. Zelf werk ik in Schaarbeek, als Nederlandstalige aan een lokketfunctie, de meerderheid van mijn contacten is franstalig, hier heb ik uiteraard geen problemen mee, dat is mijn werk. Mijn franstalige collega’s spreken allemaal ook voldoende Nederlands om een klant in zijn eigen voorkeurtaal te helpen, hier geen probleem dus.

    Ik merk altijd als ik in de supermarkt, bakker, slager, krantenwinkel in de buurt kom het is van bonjour hier en daar, toch bestel ik altijd in het Nederlands, waarop men (meestal) in het Nederlands (gebrekkig soms maar dat maakt me niet uit) verder gaat.

    Ik merk dat andere Nederlandstaligen gemakkelijkheidshalve altijd frans spreken, hoe vaak ik hier op mijn werk niet een conversatie aanga in het Frans en waarop men na minuten merkt dat ik ook Nederlands spreek, die kan ik niet op een hand tellen, ondanks mijn goeiedag/bonjour aan het begin van elk gesprek.

    Als de Nederlandstaligen blijven Nederlands spreken zou dit helaas niet zo vergevorderd zijn, dus misschien moet iedereen dit consequenter doen.

    Jammer van jou ervaring bij Quick. Maar hou vol

  2. Vond u de gerechten dan lekker? Meestal zijn de frieten daar ook maar half gebakken, kwaliteit 0.0.

    1. Daar begin k zelfs niet over… Slappe frietjes, half gebakken en lekkend van t frietvet, onzorgvuldig ingepakte burgers…

  3. Het wordt elke dag erger. De verfransing in de rand is al een tijdje buiten alle proporties. Dat een Vlaams evenement geweigerd wordt in een Vlaamse gemeente door een Franstalig gemeentebestuur omdat het evenement te Vlaams is is maar een van de voorbeelden die recent het nieuws haalden. Met een splitsing van BHV zoals die er geweest is wordt het alleen maar erger. Ik woon nog iets zuidelijker dan jij (Beersel) en op vele plaatsen hier in de buurt lijkt de strijd al verloren. Als je een winkel binnenstapt en je een woord Nederlands uitspreekt word je meteen op een net andere manier bekeken. Probeer dan maar eens een vriendelijke klantenservice te bekomen… Zelfs al doe je moeite om Frans te spreken, als men hoort dat je Vlaming bent is het verloren. Het is wettelijk verboden om in het openbaar reclame te maken in een andere taal dan het Nederlands. Anders zou het straatbeeld snel volledig Franstalig worden. Maar achter die deur van het straatbeeld doen ze natuurlijk wat ze willen.

    Zeker nu ik in Leuven op kot zit valt het grote verschil op. Daar wordt je af en toe eens boos aangekeken door iemand van de oudere generatie omdat je student bent. Dat is een cliché en het valt eigenlijk nauwelijks op. Hier in Beersel word je daarentegen regelmatig onvriendelijk behandeld omdat je Vlaams bent. Voor de duidelijkheid: in Vlaanderen dus. Ik kan talloze voorbeelden aanhalen maar bovenstaand voorbeeld is een goed voorbeeld. Weet dat dit meer de regel dan de uitzondering is. In faciliteitengemeentes nog het meest.

    En wordt er iets aan gedaan? Sommige partijen vinden dit minder belangrijk. Zo is het standpunt van Groen & SP.A Beersel hierover nogal absurd:

    Beersel kan geen verplichte inburgeringstrajecten opzetten. Bovendien is het vreemd om nieuwkomers te verplichten Nederlands te leren als 35% van de Beerselaar anderstalig is.

    Open VLD is lokaal opgesplitst in 2 takken en heeft hier duidelijk geen standpunt over. CD&V (in lichte vorm), N-VA en Vlaams Belang (natuurlijk te extreem) willen wel maatregelen nemen om de Vlaamse cultuur te behouden. Aan de Vlaamse kant merk je dus versnippering. Aan de kant van de Franstaligen merk je daarentegen een sterk plan. Alle Franstalige partijen vormen samen het FDF (Front Des Francophones) en doen hun best om de verfransing uit te breiden, dit komt in alle gemeentes in de Vlaamse rand voor. Zij staan samen sterk tegen de Vlaamse versnippering. De lokale lijsttrekker van N-VA hier is Ben Weyts, het wordt dus spanned om te zien of hij lokaal kan waar maken waar hij nationaal mee uitpakt.

    Ik vraag natuurlijk niet om plots voor de N-VA te stemmen. Waar ik wel op hoop is dat andere Vlaamse partijen inzien dat het belangrijk is dat dit Vlaamse gemeentes blijven waar je je als Vlaming thuis voelt, waar je Vlaamse cultuur kan bewonderen en wordt gewerkt aan gemakkelijkere en meer integratie van anderstaligen.

    Bedankt voor je tijd.

  4. Gewoon melden via het formulier op de website van de Quick. Heb dat eens gedaan naar aanleiding van een klacht in de Quick van Groot-Bijgaarden en heb toen eerst een mail en later een brief met uitleg en kortingsbon gekregen.

  5. Ik had krek dezelfde ervaring in de Quick op de luchthaven van Zaventem. Naar aanleiding daarvan ook contact opgenomen met Quick, waar men mij wist uit te leggen dat heel wat Quicks franchise-nemers zijn, en dus deels ontsnappen aan de controle door het moederhuis. Het gaat dus, net als in Uw geval, om zelfstandigen die een zaak starten met de branding, inrichting en producten van Quick.
    Ik zou eigenlijk nog eens in Zaventem naar de Quick moeten gaan om te kijken of de situatie verbeterd is, maar ik was zo gedegouteerd door de Franstalige arrogantie dat de lust mij eerlijk gezegd ontbreekt.

  6. Heb bijna identiek geval voor gehad in Kraainem. Ging op een avond tegen sluitingstijd (22u30) in Kraainem naar de Quuick, bestelde in het nederlands maar ook hier enkel bediening in het frans. Erger nog ,ze zeiden dat ik geen giant meer kon krijgen, dat het te laat was, dat ik enkel nog kon kiezen uit hetgeen daar klaar lag onder de lampen. Ik braaf vlaams boerke dan maar iets anders genomen. Ik had juist afgerekend kont er een, groepje marokaanse jongeren met veel tam-tam binnen, bestellen giants en andere dingen en worden doodleuk bediend.
    Moraal= bij Quick is iedereen welkom, behalve een vlaming .
    Sindsdien vertik ik het nog een quick binnen te gaan.

  7. In onze straat mag je niet parkeren. Een auto komt langsgereden en opent zijn raam.Spreekt u frans vraagt de franstalige belg in het frans. ‘Neen, zo vroeg in de morgen niet’ antwoord ik. Vervolgens vraagt hij op zijn beste frans ‘do you speak english ?’. Blijkbaar is voor franstaligen Nederlands echt geen optie. En dit terwijl je in St.Jans Molenbeek door een allochtoon in de GB express in het Nederlands wordt bedient. Wij moeten dat allemaal normaal vinden.

  8. Toch één punt dat te controleren valt in het antwoord.
    De rest leek me nogal “STFU, I’m a bus!”.
    Je kan het de arme man niet kwalijk nemen dat 90% van zijn klanten in het Frans bestelt (niet dat die daarom Franstalig zijn) en dat perfect tweetalige medewerkers niet voor het oprapen liggen. En al zeker niet voor dergelijke hondenjobs.
    Ik heb in het Nederlands bestellen, wanneer ik hoor dat de andere dit niet beheerst, al lang opgegeven omdat ik al eens graag eet wat ik gevraagd had.
    Misschien moeten we allemaal een beetje meer moeite doen om elkaar te begrijpen en niet op de achterste poten gaan staan omdat men “weigert” een andere taal te gebruiken.
    Laten we redelijk zijn: het is toch al veel te laat om het tij nog te keren. Geef het op Ntone. 🙂
    En zo zouden we eventueel dat communautaire gezever vergeten en kunnen werken aan de minder belangrijke problemen in ons land zoals de slabakkende economie, werkloosheid en andere bagatellen.

  9. @whacker ja, onder de jongere generatie is het duidelijk “trendy” om maar aan te passen en frans te spreken, we hebben toch lak aan vorige generatie die voor “Leuven vlaams” heeft gevochten, laat ons voortaan gewoon allemaal frans spreken pour pas déranger nos amis francophones…

Comments are closed.