#Volvostories

IMG_20140508_092814 De kans om een Volvo te testen, dat laat je toch niet liggen?? “Natuurlijk niet” was mijn gedacht toen ik van Andrew de vraag kreeg… En zo komt het dat ik 2 weken geleden een week een Volvo XC60 onder mijn kont kreeg. Een XC60, en niet zo maar eentje! Ik vind die op zich al een dikke bak, maar het was dan nog een T5 R-Design waar ik mee mocht rond toeren!

245pk uit een 2l met een dikke turbo, gekoppeld aan een automatische bak met daar een salon boven op gebouwd. Had er een douche in gestaan, ik was een week niet uit die auto uit gekomen…IMG_20140507_170746
Ik heb al met een reeks Volvo’s gereden, gaande van een S40 en V50 tot S60 en S80, en dan voelt het interieur wel vertrouwd aan. Maar toch, de vernieuwde layout van het dashboard is effe wennen. De info die op de display komt is duidelijk, en ik heb niet lang moeten zoeken naar waar welk knopje voor dient. De lederen zetels waren als een salon en het panoramisch open dak, tja.. daar doet ge mij ongelooflijk veel plezier mee!

Ik had het geluk dat ik effe over en weer naar Duitsland moest om een persconferentie bij te wonen, dus ik heb de nodige kilometers afgemaald. Hoe dat in zijn werk ging? Wel, ik had me goed  voorbereid… USB stick vol country & rock, zonnebril en een blik cola. Van Mollem naar Kassel en terug is een mooie route, een combinatie van landelijke wegen, snelwegen en alles tussen in. Op de landelijke wegen valt het comfort het hardste op. Met mijn Corsaatje waar ik op dit ogenblik mee rij, voel ik ongeveer elk putje, en mijn rug haat er mij op. Met de XC60 glij je over deze wegen. Ik ben een redelijk rustige chauffeur, dus hier spreken de pk’s niet. Eens op de autosnelweg komen de pk’s wel van pas. Voet op de gas en ik werd in de zetels geduwd. De automatische versnellingsbak voelt zeer goed met vlotte overgangen, in tegenstelling tot wat ik gewend ben op dat gebied. Zeker en vast zachter dan die van bvb een BMW X5!

IMG_20140507_084638245pk gekoppeld aan een automatische 8-bak, daar kan je snelheid mee maken. Maar Volvo heeft niet alleen gedacht aan vooruit. Ook de veiligheid zit overal ingebouwd. Zo schrok ik hard toen die bak plots zelf begon te remmen! Blijkbaar noemen ze dat adaptieve cruise control. Wanneer de software vond dat ik te dicht kwam bij mijn voorligger remde deze vanzelf af. Ook wordt de omgeving in het oog gehouden. Je krijgt signalen wanneer er iemand naast je rijdt, de display geeft aan aan welke snelheid je mag rijden (dit wordt met een camerasysteem gescand, dus bvb in werken gaf de TomTom aan dat je nog altijd 120km/u mocht, terwijl de onboard GPS/sturing de borden langs de weg ‘las’ en weergaf op de display)

Het verbruik lag wel redelijk hoog. Behalve dat ik enkele keren op de Deutsche Autobahn serieus op het gas ben gegaan, ben ik verder zeer rustig geweest, dikwijls de cruise control zelfs maar op 115km/u, en toch zat ik met een verbruik van 9,8 gemiddeld na al die snelwegkilometers. Ik wil me niet inbeelden wat dat wordt als je elke dag op de R0 in de file staat…

Een korte samenvatting?
Bangelijke bak, mooie vormgeving, gemakkelijke beIMG_20140506_110412diening van alle snufjes, top qua veiligheid, in mijn ogen een zeer goeie automatische versnellingsbak, alleen het verbruik viel tegen. Langs de andere kant, je kan geen 245pk puren uit een 2l motor en verwachten dat die op scheetjes rijdt…

Wil je meer weten over de XC60 (R-Design)? Ga dan eens naar VolvoCars.be

One Reply to “#Volvostories”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *