Dood door compost

In de UK is een man gestorven na het verplaatsen en verspreiden van een hoop compost en rottend hout. Het hout was aangetast door de Aspergillus-schimmel. Deze verspreid zijn sporen in een stofwolk, en die man had blijkbaar een aantal keren een in-geademd in zo’n stofwolk. De schimmelsporen zorgden voor een ontsteking in zijn longen, die tot de dood geleid hebben.

De Aspergillus is een veel voorkomende schimmel in zuurstofrijke milieu’s, en ze groeien zelfs in voedselarme omgevingen. Deze schimmel heeft zelfs een belangrijke commerci?ɬ´le rol. (Meer op wikipedia!)

Ik denk dat de normale tuingebruiker met een kleine composthoop zich geen zorgen moet maken. Zeker niet als deze op tijd gedraaid wordt. Heb je on the other hand veel rottend hout en zo in ge tuin, dan is een simpel stofmaskertje geen overbodige luxe!

Better safe then sorry!

One Reply to “Dood door compost”

  1. Er zijn enkele aspergillussen die mensen kunnen infecteren, maar het overgrote merendeel kan geen “jumps” tussen species maken. Geloof me 🙂 Een vriendin maakte er een seminarie over 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *