Toyota iQ – een testritje

De nicht van mijn stiefpa werkt bij/voor Toyota. Onlangs stond ze voor de deur (bij mijn mama dan) met een spiksplinternieuwe Toyota iQ. Normaal heb ik het niet voor dit type wagentje, maar in tegenstelling tot een Smart of een C1 vond ik het best wel een Sexy verschijning. Na lang aarzelen kon ik mij niet meer inhouden, en vroeg de sleutels. Blijkbaar zijn die er niet…. Een klein bakje doet alles. De deuren openen, de motor starten etc. Je moet het zelfs niet uit je broekzak halen.

Mijn vrees was dat je in zo’n klein ding weinig comfort kunt hebben. Die vrees bleek snel ongegrond. Aangename zetels, genoeg ruimte rondom, goed uitzicht. Een simpele druk op de knop en het motortje sloeg aan.
Een 3cilinder 1000cc VT-i motor drijft het iQ-tje aan. 68pk in zo een “koekedoos” is helemaal niet mis. Vinnig zonder agressief te zijn, soepel als een dieseltje, vergevingsgezind. Geen motor om te gaan rood-licht-racen, maar een echt stadsmotortje. Qua wegligging is de iQ vrij strak. Je voelt de weg duidelijk in je poep en handen (doorheen het stuur). Doorheen de bochten blijft de iQ zeer stabiel, in tegenstelling tot een Smart bijvoorbeeld. Dit komt natuurlijk door de vrij lange wielbasis (voor zover mogelijk op dergelijk kort autootje) van 2m rond. De wielbreedte is vooraan ook 2cm breder dan achteraan. (Throw in some negative camber and you got yourself a petite racer baby!)

Het interieur is strak, modern, en eigenlijk best wel mooi. De zetels voelen sportief aan en het stuur voelt zeer aangenaam aan. Het dashboard was effe wennen, vooral omdat er een aantal boodschappen verschenen die ik niet meteen kon plaatsen. Maar ik ga er van uit dat dit gewoon wennen is. Vooraan in de iQ heb je ruimte, achteraan is iets anders… Hij wordt misschien omschreven als uiterst compacte 4zitter, maar ik zou niet graag achteraan zitten. Kan je je enkels in je nek leggen, dan heb je mss ruimte genoeg, maar wie is zo lenig?

De look algemeen vind ik zeer geslaagd. Een moderne mix van rondingen met scherp afgelijnde details.

De iQ mag voor mij het gehele stadsverkeer overnemen!

Ik zou trouwens een race-toepassing zoals de Mini-Challenge van vroeger best wel zien zitten met zo’n iQtjes.

4 Replies to “Toyota iQ – een testritje”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *