De Raad van State heeft op 21 september de vergunning geschorst die de uitbating tot 2026 toelaat van het circuit van Spa-Francorchamps. Dat bericht La Libre Belgique woensdag. (Lees meer op De Standaard)
Nice one guys! Weer een typisch geval van inwijkelingen die geen rekening houden met de omgeving waar ze gaan wonen, en dan klagen. 2 jaar geleden is er door buurtbewoners klacht ingediend tegen geluidsoverlast van het Circuit. Deze klacht heeft nu gezorgd voor de schorsing van de vergunning.
Het Circuit van Spa-Francorchamps is een van de 2 erkende gesloten omlopen in België waarop snelheidswedstrijden voor auto’s en moto’s kunnen doorgaan. Het andere, Circuit Zolder, is een omloop in Limburg, een kort, technisch circuit. Maar Spa is onze Parel. Wereldwijd gekend omwille van de F1, maar ook omdat menig F1-rijder het omschrijft als het mooiste circuit ter wereld.
Tevens is Spa een van de oudste circuits dat nog altijd in de wereldtop meedraait. De combinatie van moderne faciliteiten in een bosrijke omgeving is fascinerend voor zowel piloot als toeschouwer. De bochtencombinatie Eau Rouge-Raidillon is wereldberoemd (omschreven onder piloten als “What seperates the boy from the men”)
Geschiedenis:
In 1921 werden er reeds wedstrijden georganiseerd in Spa, op een stratencircuit. Zelfs de Route de l’ Eau Rouge werd al gebruikt. In 1924, 1 jaar na de eerste 24H van Le Mans, werd er in Spa reeds een 24 uren wedstrijd verreden.
Vanaf de jaren 50 werd ook de Grote Prijs F1 op het Circuit Spa gereden. Na omzwervingen langs onder meer Circuit Zolder en het opgedoekte Circuit van Nijvel is de F1 terug vollop actief op Spa.
Het circuit is gegroeid en geëvolueerd tot wat het nu is. Een slingerend asfaltlint doorheen een prachtig Ardens landschap, hypermodern, met oog voor de omgeving.
Gebruik:
Het Circuit van Spa-Francorchamps wordt gebruikt in het wereldgebeuren voor ondermeer de F1, de FIA-GT (met de 24U van Spa, na Le Mans zowat de belangrijkste wedstrijd in het FIA gebeuren). Nationaal en regionaal worden er wedstrijden gereden door de Belgian GT, de BTCS (Belgian Touring Car Series), het BK Snelheid voor Motoren, en ook de VAS (Vlaamse Autosportfederatie) en regionale federaties gebruiken het circuit.
Het circuit wordt ook afgehuurd voor testen (een luxe, een regelrechte luxe, om als team op een gecertificeerd circuit te kunnen testen) door zowel Belgische teams als buitenlandse topteams (ik had ooit het geluk om Schnitzer er te zien testen met zowel de GTR’s als de 320i voor het WTCC en enkele proto’s van Judd).
Het circuit is trouwens een van de weinige circuits waar ook volop met prototypes wordt geracet.
En niet onbelangrijk, tevens is het circuit graag gezien bij motorrijscholen om motards hun rijkunsten en -ervaring bij te laten spijkeren door ervaren lesgevers. Ook onze zwaantjes gebruiken Spa om te trainen (onze zwaantjes zijn tov vele buitenlandse bereden politiekorpsen trouwens topklasse…)
Indien de vergunning ingetrokken blijft, dan gaat dit alles verloren. Ik mag en wil er niet aan denken…
Wat spa ook uniek maakt zijn het aantal te overbruggen hoogte meters. Dit unieke gegeven merk je pas echt als je zelf eens op het circuit rijdt. Je blijft dalen van Bruxelles tot aan het begin van de Raidillon.
Om dan meteen steil te stijgen, waar zelfs Armstrong problemen zou hebben met de hellingsgraad.
Ik zou het circuit ook wel eens met de fiets willen doen, mss een idee voor de ronde van België, proloog op het circuit van Spa.
A sad day for people like us.
euh, maar goed voor het milieu?
Leve het milieu. Serieus, alsof die hoeveelheid uitstoot veel verschil zal maken. Dan zijn er nog een hele hoop hobby’s die men in één trek mee mag afschaffen. Denk maar aan amateurpiloten, mensen die verre reizen maken, en mensen die elke zondag 70km door en terug naar de golfbaan rijden met hun 3liter Jaguar.
Zelfde probleem als rond de luchthaven hé, trouwens. Een bende randdebielen (hebdem? hebdem?) die naast een luchthaven gaan wonen en dan verbaasd zijn dat dat lawaai maakt. Dat hun bouwgrond lekker goedkoop was, daar klaagt men nooit over.
Afijn, ik ben bijna gelijk zo’n zaag op HNL dus laat ik hierbij mijn reactie maar besluiten.