De eerste dag van het nieuwe jaar, en ik werd wakker met een kater. Niet van een teveel aan alcohol de voorbije nacht. Nope, we lagen beiden met last van de darmen vroeg in bed…
De kater kwam van het effe checken van mijn bankrekening. Gisteren was alles normaal, nu stond ik plots 122 euro in het rood. Electrabel had hun afrekening van mijn rekening gehaald, tot daar toe alles goed (behalve dat Electrabel te duur is, maar das voer voor een andere blogpost…). Wat me die kater bezorgde was de afrekening van KBC zelf. Ik ben sinds mijn geboorte bij KBC, wat toen nog de Rafeisenkas heette, daarna naar Cera is veranderd, en toen KBC werd.
Ik had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan, maar blijkbaar kost een rekening bij KBC mij 38 euro. Plus 1,83 portokosten, geen idee waar die vandaan komen.
Ik betaal dus 38 euro voor een rekening met een bankkaart, Visa, internetbanking en dat is het ongeveer. Ik kom zelden in een bankkantoor, dus voor de service moet ik naar mijn mening niet echt betalen. Het is ook niet bepaald zo dat ik in een winkel extra moet bijbetalen voor de service…
Ik vind dat veel geld, vooral omdat ik weet dat KBC met het geld dat ik bij hun heb staan het nodige doet om nog meer geld te verdienen.
Bijkomstig nog eens is dat ik een 2de “compact”-rekening heb, die mij 24 euro kostte. Een rekening die ik wou afsluiten omdat ik ze toch niet gebruik, maar de bankbediende zei dat dat in de toekomst misschien nog van pas zou komen, en die rekening toch niks kostte… Blijkbaar is dat dus wel het geval.
Ik besef natuurlijk dat dit eigenlijk mijn eigen fout is, omdat ik er geen attentie op heb gedaan qua kosten gelinkt aan die rekeningen.
Maar 2012 wordt een nieuwe start op gebied van bankzaken.
Mijn pro’s voor mijn rekeningen bij KBC te houden:
- al heel mijn leven bij KBC-Wemmel (emotioneel)
- Ook al mijn verzekeringen zitten bij KBC
- de online-banking van KBC is zeer goed.
- de Android-app van KBC is ook geweldig!
Mijn con’s om nog langer bij KBC te blijven:
- ik vind €38,- veel geld om mijn geld bij KBC te “mogen” zetten…
- Bankbediende heeft mij “blaaskes” wijs gemaakt met te stellen dat die rekening die nog open staat mij toch niks kost…
- Ook al ben ik al 32 jaar klant bij hetzelfde kantoor, ik heb nog nooit voor niks korting of een extraatje gekregen. Zelfs geen balpen!
Wat raden jullie aan?
Zijn er andere banken die goedkoper zijn, en ook een goeie online banking service hebben en een Android-app?
Zijn er banken die gratis zijn, maar toch goeie service bieden?
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik zoek een rekening met bankkaart, kredietkaart (Visa, Mastercard), online banking en liefst ook een app voor banking op smartphone. (Al is dat laatste een pluske dat wel in het voordeel speelt van KBC)
EDIT: Ondertussen heeft de social media verantwoordelijke van KBC hieronder een comment nagelaten, en heb ik een mailtje gestuurd met mijn grieven. We zullen wel zien wat er uit komt zeker?
Ben overgestapt van wat toen nog Fortis was naar Deutsche Bank en sindsdien supercontent. Ik betaal helemaal niks voor een zichtrekening, spaarrekening, bankkaart met proton en mastercard. Ok, het is allemaal online maar ben nu toch al een paar jaar klant en nog geen problemen gehad.
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Ik heb na onderzoek een rekening geopenend bij Argenta.
De online app bestaat niet maar alles is gratis. Nergens zijn verborgen kosten.
Record bank is ook bank met gratis diensten.
Beide bieden VISA kaarten gratis aan 🙂
Portokosten zijn normaal gezien kosten die de bank aanrekent als ze jou afschriften moeten sturen per post omdat je ze niet hebt afgehaald in het kantoor/afgedrukt hebt via tinternet.
Verder ben ikzelf al zo’n 8 jaar bij ING. Zij hebben een online zichtrekening die volledig gratis is. Nadeel is wel dat je niet meer in het kantoor terecht kan voor overschrijvingen, maar voor jou denk ik niet dat dat een probleem is. Ze hebben ook verschillende kredietkaarten (die wel 20 euro ofzo per jaar kosten), en er zijn ook bepaalde sms-diensten (maar daar weet ik niet veel over, dat moet je zelf eens opzoeken of navragen in een kantoor). Het HomeBank-systeem is nog niet zo lang geleden vernieuwd en werkt naar mijn mening zeer goed.
Service verschilt trouwens (bij elke bank) van kantoor tot kantoor.
Hier ga ik ook een ongebruikte rekening sluiten die enkel geld kost, bij Fortis in dit geval. In 1 zwaai gaat M haar babyrekening daar ook dicht en naar een andere bank waar ze me niet lastigvallen met vragen om het geld in een “jongerenbeleggingsrekening” te steken. No way.
Wij zijn happy met Record Bank. Geen mobile app, wel een heel goeie en volledige online banking, geen kosten (enkel portkosten wanneer je vraagt om je rekeninguittreksels op te sturen, maar via de internet banking kan je die gewoon gratis downloaden / afprinten) en correcte en persoonlijke begeleiding bij je bankier wanneer dat nodig mocht zijn. VISA beschikbaar en ook gratis. Zelfs onze hypotheek zit daar want ze hadden heel goeie aanbieding. Enige addertje: geld afhalen is enkel gratis als je bij een ING automaat afhaalt, anders betaal je 0,80€ per afhaling aan een automaat. Wij lossen dat op door bij Colruyt extra geld te vragen wanneer we met de kaart betalen, valt wel mee 😉
Ik zit met 2 gratis rekeningen bij ING en een rekening bij Dexia. Ik weet dat de rekening bij Dexia me geld kost en dat van ING niet.
Ik ben steeds tevreden geweest van de rentes die ING me geeft, in tegenstelling tot dure Dexia. Maar als ik iets nodig heb bij ING is het altijd veel moeite en werk. Bij Dexia voel ik me echt geholpen. Zowel met dagelijkse transacties (stel dat ik dringend iets moet storten voor een leverancier: Ik bel Dexia op, ze schrijven het over, ik ga (soms een week later) kantoor binnen om documenten te tekenen en voila. Bij ING hebben ze echt totaal geen vrijheid en mogen tegenwoordig ook niets doen.
ING heeft daarboven nog nooit 1 fles wijn bij mij gekocht. Al heb ik er mijn hypotheek, alle verzekeringen en nog een businesslening.
Dexia daarentegen helpt me wel en maakt nog bovendien reclame voor mijn zaak. Dus als me dat 40€ kost / jaar…. met veel plezier.
Tiens, ik wist niet dat KBC een android app had, direct eens checken.
http://www.spaargids.be
Ik heb een zichtrekening bij Dexia waar ik niks voor betaal en ik ben daar tevreden van, hun online banking en mobile banking dingen zijn heel praktisch en de service is ook goed als ik eens iets nodig heb. Ik heb alleen geen Visa dus ik vermoed dat je daar wel iets zal moeten betalen.
Is al gezegd: Argenta.
Beste,
Wij vinden het jammer dat je niet op de hoogte was van de kosten verbonden aan de KBC-compactrekening en hierover niet voldoende ingelicht werd door onze medewerker in het kantoor.
Wij willen dit graag wat meer in detail laten bekijken door onze ombudsdienst.
Kan je jouw clientnummer doorsturen naar social.media@kbc.be dan bezorgen wij jouw klacht aan de ombudsdienst.
Met vriendelijke groeten,
Hattie
conversation manager KBC.
imo bestaat er niet zoiets als een gratis bank, en als je al 32jr klant bent bij KBC dan moet je die kosten toch ooit nog al gekregen hebben hé? Ben er tot nu toe wreed content van – van KBC hé…
Fortis was mn bank waar ik mee ben opgegroeid, die lachten me zelfs bijna uit toen ik om een lening kwam vragen. Knap!
Dexia heeft destijds voor m’n autolening gezorgd, maar kon me toen ook niet verder helpen – dus ook laten vallen.
Bij Argenta had ik een spaarrekening maar toen dat er een block kwam op de e-spaarrekening ook maar gewoon verhuisd richting KBC. Btw Argenta hun homebanking was destijds (3j geleden) echt voor te wenen (en by the looks of it)….
Deutsche Bank is ook allemaal wel goed en plezant – maar ge moet wel 5000€ kunnen op tafel leggen wilt ge klant worden, niet bepaald iets dat ik heb rondslingeren momenteel…
imo blijf gewoon waar je bent – elke bank kost geld & volgens mij zijt ge wel content vd kbc en is’t u in’t verleden nooit opgevallen dat die dingen geld kosten…
Ik heb al verschillende banken als klant bezocht. Fortis, KBC, ING,.. Tot voor kort zat ik bij ING (BBL weet je nog) als hoofdbank. Sinds vorige week is de administratie bezig om mijn inkomen op een rekening van AXA te laten toekomen. Op aanraden van mijn broer ben ik vol tevreden van die laatste dat ik er mijn nieuwe “hoofdbank” van gemaakt heb en de ING laat voor wat het is. Ook Fortis is gaan vliegen en KBC gebruik ik voorlopig eigenlijk alleen maar omdat de vriendin daar zit en zodat er snel eens enkele euro’s kunnen verplaatst worden als dat nodig zou zijn.
Kijk ook eens naar AXA. Ikzelf zit, ondanks dat ik in Gent woon, met de spaarrekening in het kantoor van Anzegem (net als de hele familietak van mijn broer en vriendin). Ook plan ik daar mijn auto- en inboedelverzekering te zetten (om je een idee te geven: zie bieden voor 400 waar Ethias 1400 voor durft te vragen!). Ze zijn supervriendelijk én ik heb nog zitten mailen om 22u ‘s avonds op een vrijdagavond!*
*Ik weet natuurlijk niet of elk kantoor zo’n service biedt, de mensen in Gent heb ik bijvoorbeeld nog niet zo snel een e-mailadres weten geven om iets te regelen. Maar die situatie heeft zich eignelijk ook niet niet voorgedaan.
Verder zou ik wel nog zeggen: blijf niet bij een bank om emotionele redenen. Vergeet niet dat het ten eerste jouw centen zijn en je dus ook als een koning behandeld zou moeten worden. Zeker na wat negatieve ervaringen in het kantoor zou toch eens overwegen om het op een ander te gaan doen.
Alles (rekeningen van alleman en ook alle verzekeringen) overgeheveld naar Argenta. En heel content ervan.
Bij mij net van’t zelfde!
Had nog een piepkleine rekening bij KBC en mijn moeder die paar jaar geleden overleden is had daar ook nog een kleine rekening. Administratie er rond correct verlopen en wou ineens mijn rekening daar laten afsluiten.
Ik wou toen ineens een rekening openen bij Triodos en omdat ik het rekeningnummer daarvan nog niet had zou ik het even laten staan bij KBC. Dixit de medewerker van KBC (Merksem): het kost u toch niets om het op uw rekening hier te laten staan. Ik heb toen nog verbaasd gevraagd: euh waarschijnlijk toch wel beheerskosten want u bent toch niet bepaald gekend als een bank waar het beheer gratis is. Ze keek toen nog es naar mijn rekening en zei nog: “Oh aan uw rekening is niet eens een bankkaart gekoppeld, nee hoor het kost u helemaal niets”
Ben het even (oeps iets meer dan 2 jaar al) uit het oog verloren en nu ook pas tot het besef gekomen dat ze wel degelijk beheerskosten aanrekenen! Ik weet, mijn eigen fout dat ik er niet meer aandacht voor heb gehad maar toch dat is toch regelrecht LIEGEN!!!
Op de duur is het zo erg dat je gewoon elk gesprek met zo’n bankmedewerker wil opnemen of filmen!
Ben hier verzeild geraakt omdat ik wou opzoeken of men kosten mag aanrekenen voor het afsluiten van een rekening (mag dus niet) en met dit verhaal te lezen wou ik mijn ervaring ook even delen.
Zo, nu snel mijn rekening bij KBC afsluiten en het beetje geld laten overschrijven naar Triodos, dat zal opluchten!