Isuzu D-Max

Ik had enkele weken geleden de mogelijkheid om de Isuzu D-Max gedurende een weekje te testen. Deze Japanse pick-up was mij eigenlijk redelijk onbekend tot enkele maanden geleden, maar na de week testen staat hij hoog op mijn lijstje!

Het was op Demogroen afgelopen september dat ik de D-Max voor het eerst van dicht bij zag. De organisatie had een aantal van deze wagens als shuttle ingezet en zo gebeurde het dat ik van de parking naar de beurs gevoerd werd in een D-Max LSX. Omdat ik aan het uitkijken ben naar een pick-up was de volgende logische stap om eens te gaan test rijden. Op een half uurtje testen kan je je geen beeld vormen, dus legde ik maar direct aan week vast om deze pick-up eens aan de tand te voelen.

De eerste indruk van deze wagen was niet overweldigend. Ja, hij rijdt, neen, het is geen armtierig wagentje zoals ik ergens vreesde. De motor heeft power maar mist punch. De vering is vooraan normaal, maar achteraan te zwaar. Kleine dingen die me weerhielden om na de eerste rit tegen Kim te roepen “Wa nen bak is da jong!!”.
Maar alles went. Ook de knoppen voor bijvoorbeeld cruise-control en regeling van de radio die naar mijn gevoel omgekeerd stonden wende uiteindelijk. En eens die gewenning zijn intrede deed steeg mijn waardering voor de D-Max!

Op de weg voel je dat je met een pick-up op de baan bent. Zwaar vooraan, licht achteraan en hij durft al eens “dansen”. Ik heb hem zelfs ongewild enkele keren scheef gehad bij het inrijden van onze straat, door een combinatie van een te lichte achterkant en natte kasseien. Ik kreeg al snel een tip van een kennis die al een tijdje met een vergelijkbare wagen rijdt. 200 kg zand in de laadbak zou dat “probleem” moeten oplossen.
Op de baan voel je ook het gebrek aan punch. De 2,5 liter Twin Turbo dieselmotor maakt 163 pk, maar deze komen geleidelijk vrij. Geen toptijden aan het rode licht! Bij het inschakelen van de 4X4 op de openbare weg is er wel iets meer punch, maar uiteindelijk is dat niet waarom je het doet.Off-road voel je de 163 paardjes in het vooronder wel. De D-Max trekt! Hard!
Ik ben enkele keren van de openbare weg afgedwaald en heb de kleine baantjes opgezocht. Deze komen in onze omgeving veel voor en ik heb er dan ook degene met hellingen en dergelijke uitgezocht. De wagen heeft geen kick gegeven, integendeel, hij trok zich overal door en meestal was 4X4 zelfs niet nodig.

Het interieur van de D-Max is mooi, heeft alles wat je nodig hebt zonder overbodige luxe. Ik had een houder voor mijn zonnebril (voor mij zeer belangrijk aangezien ik met corrigerende glazen zit..), de blikhouder is ook groot genoeg voor een thermos thee en er zijn genoeg opbergvakken.
Mijn testwagen was uitgerust met een Pioneer radio/navigatie-systeem, en dat was even wennen. Ik ben enerzijds de VW OEM oplossingen gewoon, anderzijds het TomTom systeem van Renault. Maar eens ik de USB-aansluiting gevonden had en wist hoe ik de navigatie moest instellen was het cruisen met de countrymuziek door de boxen zonder te verdwalen!

De D-Max LSX is een degelijke wagen met alles er op en er aan, die op de baan rustig te gebruiken is en naast de baan al eens de beest kan uithangen. En met zijn 3,5 ton trekvermogen maak ik me geen zorgen dat deze pick-up ook Havanna krijgt waar ze moet zijn (als we er een trailer achter hangen natuurlijk…)

One Reply to “Isuzu D-Max”

  1. Pingback: Ntone | VW Amarok

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *