Workflow

Toen ik een jaar of 20 was, en mijn eerste vaste job had, kocht ik mij een Sony Mavica. Een Mavica was één van de eerste digitale consumer fototoestellen. Het kostte mij toen mijn eerste maandloon, werkte op discettes en had een resolutie van 1,3 megapixels….

Ondertussen ben ik 10 jaar ouder, heb ik de Mavica, een Fuji FinePix S5000 en een niet nader te noemen wegwerpdigitaal toestel versleten en is mijn Canon 400D gepikt. Omdat ik eigenlijk niet zonder camera kan is er nu een Canon 7D in huis, met het nodige glaswerk en flitsgerief. Ook heb ik doorheen de jaren een mooie collectie oudere toestellen, die nog op film werken, opgebouwd.
Eigenlijk heb ik in de fotoclub in Wemmel vooral leren werken op film. Een goeie leerschool, die fotoclub. Leren kijken, kadreren voor ik een foto nam, leren ontwikkelen, leren afdrukken. Op film is de workflow logisch. Zonder de film te ontwikkelen, geen vergroting of afdruk. Zonder fixatie en spoeling geen foto op papier.

Zo logisch als de workflow is bij het klassieke fotograferen, zo hard geraak ik in de knoei met mijn digitale foto’s… De setup is simpel. Een Imac waarop ik de 7D aansluit, foto’s overpomp in LightRoom, maar dan….

  • flag ik meteen foto’s als “rejected”? Of geef ik maar 1 ster?
  • Geef ik, afhankelijk van mijn idee over de foto, 1-2-3-4-5 sterren, of 1-3-5 of nog en andere indeling?
  • Kan ik dan foto’s selecteren op de sterren die ik gegeven heb? Zodat ik alleen eerste de 5* bewerk, en dan mss nog de 4*, en eigenlijk niet omkijk naar 3* en minder?
  • Foto’s die als rejected staan, “Delete from catalog?” of “Delete from disk?”
  • In welke mate kan ik vertrouwen op presets? Maken die mij het leven gemakkelijker of net moeilijker, bij het ontwikkelen?
  • Exporteer ik klein formaat voor web, en nadien indien nodig groter formaat? Of exporteer ik groot formaat, en verklein ik indien nodig? Of exporteer ik gewoon een kleine en een grote versie van de foto’s?

Echte fotografen, kunnen jullie misschien jullie workflow eens toelichten? Ik zou er heel veel aan hebben….

9 Replies to “Workflow”

  1. Een echte fotograaf zou ik mezelf niet noemen, maar ik doe het als volgt:

    1. Eerste schifting: onscherp/bewogen foto’s rejecten, gewone neutraal laten, super foto’s flaggen.

    2. Rejected worden meteen verwijderd. Brol laten staan heeft geen zin.

    3. Foto’s zonder flag een tweede keer bekijken en sterren geven. Meestal twee soorten: medium slecht en medium goed (1-3 sterren), flags krijgen daarna nog 5.

    4. Bewerken. Zelf werk ik zo weinig mogelijk met presets. Foto’s zijn te variabel om door de molen te halen. Waar gebruik ik ze wel voor: reeksen in studio omstandigheden met identiek licht of burst reeksen, batch ruisonderdrukking, batch verscherping, etc. Verder bewerken doe ik voor ordinaire foto’s vaak met Quick Develop, belangrijke of erg goede foto’s doe ik uitgebreid.

    5. Exporteren: ik exporteer alles fullsize in 80% jpeg, de cream of the crop krijgt 100%. De Flickr Uploadr kan je instellen om te resizen voor upload, wat vlot werkt. Ik heb graag fullsize foto’s beschikbaar, storage is goedkoop tegenwoordig.

  2. Oh, ik zit dus met hetzelfde “probleem”. Na een tijdje heb ik vaak een origineel staan, een lightroomversie, een photoshopversie, een grote jpeg en een kleine jpeg 😛 En waar ik ook miserie heb, dat is het indelen op mijn computer. Een aparte map voor snapshots? Moet ik die dan nog eens indelen in random – portretten – …

  3. Persoonlijk doe ik het zo:

    eerst overloop ik alle fotos en flag ik de beste, en de slechtse (bewogen). dan verwijder ik de slechtste from disk. ik houd wel de RAWs bij die uit de camera komen. dus mijn LR Catalog heeft enkel OK en goeie fotos, geen ‘slechte’
    backup is zeer belangrijk. zowel de catalog als de raws heb ik dubbel.

    dan filter ik enkel de flagged. als je die flagged bij elkaar ziet (meestal toch een pakje minder dan ze allemaal) heb je beter overzicht over welke beter zijn dan andere. sterretjes geven is dan eenvoudiger. ik gebruik alle mogelijkheden van 0 tot 5.

    per ‘shoot’ zet ik ook alle fotos in een ‘collection’ wat het terugvinden al snel bevorderd en meestal zet ik ook enkele keywords.

    presets gebruik ik niet. exporteren doe ik wanneer het nodig is. ik exporteer niet om ze ergens te zetten, als ik ze exporteer is het met een reden. voor uploaden is 1600px of 2000px langste zeide een mooie resize optie, en voor screen is 75% jpg quality ideaal.

  4. Zie het zeker niet als *de* manier van werken, dit is enkel hoe ik werk met Lightroom (het backup aspect laat ik ook even buiten beschouwing).

    Hoe je foto’s rate is puur persoonlijk. Ik doe het niet echt. Voor mij is het ofwel houden ofwel weggooien en van die foto’s die ik effectief bijhoud werk ik enkel de beste af. Rejected (‘x’) foto’s gaan bij mij naar de vuilbak (delete from disk dus). Om de beste foto’s te vinden loop ik wel een paar keer door de shoot en markeer wat ik echt goed vind met 4 of 5 sterren (4 is zeer goed, 5 is portfolio materiaal). 1 ster is voor mij eigenlijk hetzelfde als reject. 2, 3 zijn gewoontjes en voor mij gelijk aan niet markeren (en niet bewerken). 4 en 5 zijn die foto’s die ik effectief afwerk.

    Ik heb een set eigen presets met de meest courante bewerkingen vanwaar ik mijn nabewerking start. Mijn ervaring is dat je niet echt een preset op een beeld kan plakken en het -tadaaaa- klaar is. Ook blijf ik van te funky presets af. Mijn workflow is: import met initiele preset (afhankelijk van welk cameraprofiel ik gebruikt heb, bvb Nikon D2X mode II), tweaken in Lightroom, eventueel verdere edit in Photoshop en done.

    Exporteren altijd met verscherping specifiek voor de export resolutie. Meestel heb ik 3 formaten (afhankelijk waar de foto terecht zal komen). Langste zijde 800px, 1280px of full res. Voor elk van die 3 heb ik een specifieke export sharpening preset.

    Het belangrijkste wat ik echter kan meegeven is dat alles wat ik en anderen hier vertellen uiteindelijk weinig uitmaakt Je komt er vooral door zelf te experimenteren en ervaring op te doen. Het is vooral een kwestie van uitproberen en kijken wat voor jou werkt. Uiteindelijk is er geen verkeerde manier van werken. Wat niet wil zeggen dat het interessant kan zijn om eens te horen hoe anderen het doen 🙂

    Bijvoorbeeld: gebruik je 1 lightroom catalog of een catalog per shoot? Er zijn voorstanders van het eerst een aanhangers van de tweede optie.

  5. Ik kan je zeker het boek ‘Lightroom 2 ontmaskerd’ aanbevelen. Daar staan bijzonder veel bruikbare tips in, zeker ook op het vlak van workflow. Meestal worden verschillende mogelijkheden voorgesteld, je moet inderdaad wel je eigen weg vinden. Maar dat boek neem ik daar toch regelmatig nog eens bij.

  6. Mijn comment was nog niet helemaal droog, of ik kreeg een berichtje dat het boek voor Lightroom 3 in volle voorbereiding is… Even daarop wachten dus

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *