VW Amarok

Nadat ik de Isuzu D-Max een weekje getest had stelde Volkswagen mij ook een pickup ter beschikking. De Amarok is al van toen hij uitkwam een droomwagen voor mij. De combinatie van stoere pickup en mijn favoriete merk, wat wil je meer als man? Maar maakte de Amarok zijn status van droomwagen goed?

De Amarok in kwestie was een witte Highline versie met een 180 pk sterke 2 liter motor gekoppeld aan de 8traps automatische versnellingsbak. Het interieur voelde meteen vertrouwd aan. De gekende blauwe en rode dashboard verlichting, het RNS315 scherm in de middenconsole en de automatische klimaatscontrole kende ik al van in mijn voorgaande Passats. Na het wennen aan de automatische versnellingsbak (ik moet mij altijd eens missen tussen rem en het ontbrekende ontkoppelingspedaal en het stuur vol in mijn maag krijgen…) reed ik vlot met de nodige omwegen naar huis.

Op de autosnelweg en gewone banen rijdt de Amarok zeer comfortabel. Je hebt niet het gevoel dat je in zo’n grote wagen zit die eigenlijk bedoeld is om mee te werken. Putjes in de weg zijn opmerkelijk zachter dan in de D-Max. Onderweg naar huis nam ik ook mijn eerste veldwegjes. En daar krijg ik mijn eerste teleurstelling ook te verwerken. De automatische 8-bak die op de baan zeer vlot schakelt en aangenaam rijdt was precies een beetje van slag in de modderige veldwegcondities. Toen ik stopte in de veldbaan en achteruit wou rijden leek de automaat zelfs effe te twijfelen of hij dat wel wou doen. Wanneer er op dat zelfde moment een dikke tractor met geladen kar op je komt afgereden, dan hoop je effe dat de verzekering toch echt wel in orde is… Uiteindelijk reageerde de bak wel maar dan eerder bruusk en met een teveel aan vermogen. Ik vermoed dat dat wel betert wanneer je de wagen beter leert kennen.

Diezelfde week moest ik eventjes over en weer naar Marktoberdorf op jubileumreis met een Belgische Fendt-dealer. De bijna 800 kilometer werden afgelegd met de zetelverwarming op “zweetreet” en de radio op “veelteluidecountrymuziek“. Het was echt genieten. Zacht rijgedrag, de nodige punch bij het indrukken van het gaspedaal en een al bij al zuinig verbruik. Het gemiddelde verbruik op de Duitse Autobahn zakte op een gegeven moment zelfs onder de 6,5 liter per 100 km. Toch was deze uitstap ook reden tot een 2de teleurstelling/frustratie. De RNS315 navigatie is duidelijk en intuïtief, maar tegelijkertijd ook misleidend. Toen ik vertrok voor de terugreis van uit Marktoberdorf gaf het navigatiesysteem aan dat ik rond 17u zou thuis arriveren. Dat leek mij sterk aangezien het al bijna 11u was toen ik vertrok. Op iets meer dan 6 uur bijna 800 kilometer leek mij sterk. Mijn Tomtom-bakje gaf een iets reëlere aankomsttijd aan. Tijdens het rijden schoof op de RNS315 de aankomsttijd echter alsmaar op… De Tomtom daarentegen hield zich redelijk aan zijn vooropgestelde aankomsttijd op enkele minuten na, en had uiteindelijk gelijk. Op 50 kilometer van huis was het verschil tussen beiden echter nog altijd 15 minuten…

Als ik nu de VW Amarok vergelijk met de Isuzu D-Max dan kom ik tot de volgende vaststellingen:

Op de baan:
VW Amarok > Isuzu D-Max
De D-Max heeft meer een bestelwagen-gevoel terwijl de Amarok meer als een personenwagen voelt. Ook qua geluid in de cabine is de VW comfortabeler.

In het veld:
VW Amarok < Isuzu D-Max
Hier wint de D-Max met 2 vingers in de neus. De VW heeft de nodige punch maar mist de power om door te gaan, de D-Max ontbreekt de punch op de baan, maar compenseert dit met ruwe power in het veld

Uiterlijk:
VW Amarok = Isuzu D-Max
Ze zijn beiden stoer, stiekem voel ik meer voor de Amarok maar dat is bijna alleen maar omwille van het groot VW-logo in de frontgrille. Kim kiest echter resoluut voor de D-Max.

Interieur:
VW Amarok > Isuzu D-Max
De Amarok voelde als thuiskomen, terwijl ik aan de D-Max moest wennen. Het ingewerkte scherm van de VW krijgt ook meer hartjes dan het grote Pioneer-scherm van de Isuzu. Wel een zeer groot pluspunt op de Isuzu is de aanwezigheid van een USB-poort voor muziek. Die ontbreekt op de VW en bon… een gans rit met de muziek over bluetooth, ik ben er batterijgewijs niet voor te vinden… De groterdan voor de Amarok is hier maar een zeer klein groterdan-tekentje…

Moest ik nu budgetgewijs de ruimte hebben en kunnen kiezen tussen 1 van deze 2 wagens, dan kies ik de Amarok met mijn hart, terwijl mijn verstand de Isuzu toch als beter keuze naar voor schuift…

 

4 Replies to “VW Amarok”

  1. ik ben heel benieuwd waar die voorliefde voor vw vandaan komt… Want als je een beetje economisch wil leven dan kan je nooit bij een vw uitkomen … En dan praat ik niet enkel over het prijskaartje …

    1. Ik heb al van in mijn puberteit zo’n liefde voor VW. Is begonnen bij de oudere bakskes zoals Golf1 en Jetta2 en is geëvolueerd naar de nieuwere… Maar wat bedoel je met dat economisch leven als je het niet enkel over het prijskaartje hebt?

      1. Onderhoud bij een volkswagen dealer om de garantievoorwaarden te kunnen behouden is niet van de goedkoopste … Een andere dealer/merk is meestal goedkoper …

  2. Oja, zo’n zaken… Daar heb je gelijk in, niet aan gedacht. Nuja, ik rij nog altijd met een oude Passat die al lang uit garantie is, en dus in het garageke om de hoek zijn onderhoud mag krijgen 😉 (Maar met meer dan 200.000 kilometer op de teller nog altijd gemiddeld onder de 6l per 100km zit!)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *