K ben nu toch al geruime tijd een actieve blogger, doin’ my thing, mindin’ my business. Eerst een dikke 2 jaar Laurentonline, nu al meer dan een jaar Ntone.be. Ik heb vanalles zien gebeuren, passeren, en zo verder.
Nu begint er mij zo meer en meer iets op te vallen. Bloggers zijn blijkbaar de wereld altijd een stapje voor. Voordat Virals een serieuze marketingstratigie waren, was het al aanwezig in het blogosfeertje. Iemand postte iets, dat werd opgepikt door x, y, z en voor je t wist had je een hit. De kracht van teh Interwebs zeker? Voor zover ik er zicht op heb, zijn Virals (Teh Interwebs-mond-aan-mond) toch een typisch blogdingetje? Dit liep goed, alles was ok, tot…. Real Ray opdaagde. We hebben het gezien met Steven Feys (k weet nemeer wa het precies was, als dit een viral-reclam moest zijn, t was ne slechte, want k weet nemeer voor wel product…). Steven was een blaaskaak-met-blog, en ging op korte tijd van blaaskaak naar “gezocht” naar euhm… loslopend wild naar een lolly met colasmaak op Coltrui‘s salontafel. Om maar te zeggen, eerst ben je niks, en als de blogosfeer klaar met je is zijn er alleen nog restjes te vinden op het Web.
Real Ray is ook zo’n Viral-ding, maar dan van een Grote Firma. De Betere Bloggers hun stoep werd ge-graffitiet. (hihi, tiet) Samen met allerhande extra’s zoals filmpjes, gsmnrs, posters en briefjes in de bussen moest dit iets opwekken. Weerzin van virals was ni direct de bedoeling, maar dat is toch aardig gelukt. Sommigen vonden zichzelf zelfs een ouwe zak.
Is het maar een gedacht, of is het blogwereldje een tegendraads wereldje?
Tsss virals wie trapt daar nu in? Als die domme bloggers nu zelf eens originele content zou brengen (zoals S. feys dat b.v. wel deed), dan zou het niet steeds achter andere nitwits aanhobbelen en die virals ontketenen.
Bloggers hebben gewoon niks te zeggen, niks toe te voegen en zijn zelden bewust van het feit dat ze de verderfelijke marketingmachine (die vaak slechte smaak exploiteert) via het internet aan de gang houden.
En navelstaren helpt ook niet.