Loix wint 5de keer de Belgium Ypres Westhoek Rally

maar ik had toch graag gehad dat Patrick Snijers deze had gewonnen!
Er waren tot vorig jaar 4 mensen dat deze rally 4 keer hebben gewonnen. Gilbert Staepelaere, Robert Droogmans, Patrick Snijers en Freddy Loix. Loix’ overwinning dit jaar maakt van hem de recordhouder, een eer die ik liever weggelegd zag voor Patrick.

Waarom? Awel he…. Snijers is nen toffe kerel. Ne kerel dat serieus aan een stuurke kan draaien ook. De broer van mijn stiefpa heeft in de beginjaren van Snijers nog zijn co-piloot geweest. Ikzelf heb de eer gehad om een aantal keren met Patrick samen te werken. De relaxedheid zelve. Voor een training in jeans en poloke binnenkomen in de box, zijn brandvrije schoentjes aandoen, helmke op en hup… de piste op. Tijden neerzetten die ongeloof opriepen. (*)

Snijers was door een jury van 16 journalisten verkozen om de Kronos Peugeot 207 S2000 te besturen in deze rally. Waarom? Persoonlijk denk ik net omwille van zijn menselijkheid, zijn warmte, zijn uitstraling (en natuurlijk ook zijn kunnen!).
En net die dingen maken dat hij die 5de overwinning verdiende.
Loix heeft van de eerste second op aanval gereden en risico’s genomen. Dat heeft hem de overwinning opgeleverd. Mits het geluk dat hij geen mechanische pech heeft gehad, en dat de concurrentie hier en daar klein oponthoud had (schuiver, mechanische pech etc) speelde natuurlijk in zijn kaart.
Het was trouwens de 30ste deelname van Snijers aan deze rally!

(*) Ik werkte een hele tijd geleden voor het BRI-team in het Belcar-kampioenschap. Onze wagen was een Volvo S40 BTCC. We kwamen uit in de TC-klasse (toerismewagens <2000cc). Dat jaar reed de Dodge Viper voor het eerst een 1m30s op Circuit Zolder. De Viper had toen een kleine 700pk en reed in de GTA klasse (GT wagens > 3600cc). In de eerste sessie met de Volvo reden we zelf een normale 1m50s ongeveer. Patrick ging na de pauze de Volvo ook is testen, aangezien hij in het weekend er wedstrijd mee ging rijden. Eerste ronde (dus uitrijden pits, piste op en dan pas vol op het gas) reed hij een 1m45s. De volgende ronde dook hij naar 1m40s rond. Dit wou zeggen dat we met een TC (de laagste klasse) meekonden met de trage GTA wagens (hoogste klasse).
Door toedoen van de onervaren, stomme en ronduit mechanisch onkundige 2de piloot is dit project vroegtijdig afgeblazen.
Patrick’s eerste woorden na 5 rondjes? “Ik mis nen handrem in de Rea (aka Hospitaalbocht), en geef mij nen ingenieur voor de ophanging en we trekken da bakske naar 1m36s”.
Wa nen tip!